Słuchaj ludzi w zespole lean

Słuchaj ludzi w zespole lean

Słuchaj ludzi w zepole lean! Największą wiedzę o aktualnym stanie procesu mają ludzie z nim pracujący. Są oni zatem pierwszym źródłem informacji. Może się zdarzyć (i zdarza się), że przyczyna problemów (np., jakościowych) szybciej jest odnajdywana przez operatorów produkcji niż przez inżynierów.

  • AKTYWNE SŁUCHANIE. To, że kogoś słyszysz, jeszcze nie znaczy, że słuchasz tego co on do Ciebie mówi. Ja staram się walczyć z sytuacjami gdy mam własną tezę i czekam tylko aż kolega skończy aby mu przedstawić moje własne przemyślenia. Aktywne słuchanie pozwala na ZROZUMIENIE sposobu myślenia kolegi, zadawaj pytania, dzięki czemu z jednej strony pokazujesz, że słuchasz uważnie, z drugiej okazujesz szacunek.
  • TEZA. Poprzednio już o tym wspomniałem, ale warto podkreślić to, że nie możesz iść na spotkanie czy warsztaty z konkretną tezą. To zespół jest powołany po to by dokonać usprawnień, a nie Ty jednoosobowo. Musisz przyjąć do wiadomości, że nie zawsze masz rację.
  • ALE JA MAM RACJĘ. Może się okazać, ze jesteś ekspertem akurat w tej dziedzinie, w której prowadzone są warsztaty i rzeczywiście „wiesz lepiej”. Tutaj ukryta jest pułapka. Jeżeli po prostu narzucisz zespołowi swój pomysł, to będzie Twoje „dziecko”, a nie zespołu. W konsekwencji, zespół może podchodzić do pomysłu z rezerwą, a Ty wyjdziesz na przemądrzałego. Możesz im wierzyć, że obiektywna racja nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.
  • WSPÓŁPRACA. Cokolwiek byśmy nie powiedzieli, ludzi musisz do siebie przekonać. Muszą oni chcieć z Tobą pracować, inaczej postępy będą żadne lub bardzo ograniczone. Możesz oczywiście powiedzieć, że masz rację i ruszyć do przodu, ale jestem przekonany, ze w dużej większości przypadków Twój pęd skończy się na ścianie. Jak to powiedziała jedna z ważnych dla mnie osób. Możesz popisać się Inteligencją lub siłą.

Zatem.. słuchaj ludzi i bądźmy w kontakcie!

Warto przeczytać:

Komunikacja w zespole