Nie oceniaj

Nie oceniaj

Nie OCENIAJ zbyt wcześnie, nie OBWINIAJ

Twoja rolą jest eliminowanie strat, a nie ocenianie  ludzi i udawadnianie kto ma rację oraz dlaczego Twoja racja jest lepsza. Koncentruj się na problemach i ich rozwiązywaniu.

WINA. Zwróć uwagę, że często pierwszą reakcją ludzi, którym starasz się pomóc jest stwierdzenie „To nie ja”, „Tonie moja wina”,

Jest to naturalne, jako, że w 90% firm szuka się winnych, a nie rozwiązań. Ten naturalny odruch powinien zostać przez Ciebie „wyprzedzony” odpowiednim wprowadzeniem do warsztatów.

OCENA OSÓB

Oceniając osoby zaczynasz je szufladkować. Uważaj na ten aspekt, ponieważ każdy z nas może mieć swój gorszy dzień, może się pomylić, może mieć gorszy tydzień w  domu lub też w pracy.

Przykładowo, spokojnie możesz ocenić czy ten tekst jest dla Ciebie  przydatny, czy możesz go wykorzystać, czy jest napisany w  sposób zrozumiały. Jednak nie jesteś w stanie ocenić piszacego jako osoby.

Człowiek jest wielowymiarowy i nie jest Twoim celem ocena ludzi, a pomoc w rozwiązaniu ich problemów.

OBIEKTYWIZM

Często trudno jest nam zachować obiektywizm przy dokonywaniu oceny. Wracają do poprzedniego przykładu z tekstem. Dla Ciebie może on NIE być interesujący ponieważ masz już duże doświadczenie. Z kolei być może przyniesie pewną wartość osobie zaczynającej pracę z ludźmi.

Zatem ocenić możesz tylko i wyłącznie w pewnym kontekście i nie zawsze Twoja ocena będzie prawdą absolutną. Dlatego unikaj oceniania i obwiniania.

Te rady są bardzo istotne w codziennej pracy. Wynika to z ludzkiej psychiki. Może być Ci  bardzo ciężko z tym walczyć, ale musisz pokonac chęć oceniania i obwiniania innych. Czasem nie warto bronić swojej racji tylko aby udowodnić innym, ze masz rację. Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi nie z maszynami.

Każdy z członków Twojego zepsołu może mieć włąsne zdanie i to zdanie odmienne od Twojego.

Zatem nie oceniej zbyt wcześnie i nie obwiniaj!

Warto przeczytać:

Dlaczego lepiej przestać oceniać