MENTORING
PARTNER MERYTORYCZNY NARZĘDZIA: Igor łęgowski
Książki, podręczniki, wykłady, blogi czy video mogą dużo nauczyć nas i naszych pracowników. Prawdziwa wiedza jednak płynie z praktyki, z drogi na której wdrażamy zdobytą wiedzę w praktyce i uczymy się na efektach tej pracy. Drogą tą oczywiście można iść samotnie, ucząc się na własnych sukcesach i błędach. Lepiej jednak, dla nas samych i już na pewno dla samej organizacji, iść tą drogą razem z przewodnikiem. Jeżeli potrafi on skutecznie z nami współpracować, słuchać, pokazywać, korygować i wspierać, to taki przewodnik może być najważniejszą osobą, którą spotkaliśmy na swojej drodze.
Taką osobą powinien być właśnie mentor.
Co to jest mentoring?
Mentoring to jedna z metod nauki i przekazywania wiedzy między trenerem, w tym przypadku mentorem a uczniem. Zorientowana jest ona na rozwój potencjału i możliwości ucznia w danym obszarze.
Praca z mentorem polega, nie tylko na osiąganiu szybkich wyników poprzez zaplanowanie dalszych kroków, ale też na analizie przyczyn stanu obecnego. Proces mentoringu stawia na rozwój posiadanych już kompetencji przez ucznia jak i na pozyskaniu nowych.
Mentor powinien być ekspertem w obszarze, w którym pracuje z uczniem. Natomiast za planowanie działań w procesie mentoringu odpowiada podopieczny. Mentor dba jednak przy tym aby tempo pracy podczas mentoringu było wolniejsze. Pozwala to na nabranie odpowiednich refleksji i odpoczynek.
Jak realizować mentoring?
Cechą charakterystyczną podejścia w mentoringu jest praca nad autentycznymi zadaniami, jakie ma wykonać uczeń. Nie analizuje się „przypadków biznesowych” lub teoretycznych sytuacji. Rolą mentora jest zapewnienie wsparcia podopiecznemu w jego codziennej pracy. Sytuacje w organizacjach są różne i dlatego rozróżnia się kilka sposobów prowadzeni mentoringu:
– ciągłe wsparcie mentora, który asystuje uczniowi i współuczestniczy w wykonywanych zadaniach. Jest swego rodzaju towarzyszem podopiecznego,
– omawianie potencjalnych przyszłych sytuacji w oparciu o wiedzę i doświadczenie mentora, przygotowując ucznia do przyszłych wyzwań,
– analizowanie zaistniałych sytuacji w celu wywołania refleksji, analizy przyczyn i opracowania nowych kroków działania,
– mentor może być również modelem do naśladowania. Mentor wtedy sam pokazuje jak wykonać pewne zadanie lub zareagować w danej sytuacji. Bardzo często używana angielska nazwa tej metody – Role Model,
– analizowanie po fakcie zaistniałych zdarzeń. Mentor w takim przypadku pomaga rozwijać świadomość w oparciu o historyczne zdarzenia, w których brał udział uczeń i wspiera w wyciąganiu wniosków.
Kto i kiedy może być mentorem?
Nie każdy nadaje się na mentora. Mentor musi spełniać trzy podstawowe role:

– pomocnika, który wspiera podopiecznego w jego rozwoju
– modelu do naśladowania, który dzieli się z podopiecznym swoim doświadczeniem i mądrością;
– nauczyciela, który kieruje procesem nabywania wiedzy przez osobę mentorowaną.
Dobry mentor musi być mistrzem w przełamywaniu oporu przed zmianą i kontrolowanym wytrącaniu ucznia ze strefy komfortu, jeżeli to potrzebne. Musi też być specjalistą w używaniu inteligencji emocjonalnej tak aby dbać o emocjonalny i etyczny rozwój podopiecznego.
Jako wzór do naśladowania, mentor musi odcisnąć swego rodzaju piętno na uczniu, co nie może się odbyć jednocześnie kosztem samodzielności i niezależności podopiecznego.
Konfiguracje pracy mentorskiej
Najczęściej jeden mentor w danej chwili pomaga i pracuje tylko z jednym uczeniem. Jednak mentoring może być tez stosowany z sukcesem przez lidera w stosunku do zespołu lub odwrotnie:
– w przypadku gdy mentorów jest kilku i ich zadanie polega na pracy z drugą grupą uczniów, mówi się o mentoringu grupowym. Bardzo dobrze sprawdza się to w projektach, tworzeniu nowych produktów lub procesów, lub przy dowolnych przenosinach procesów i biznesów z jednego miejsca w drugie. Wtedy jest szansa, że doświadczenie przekazywane jest przez kilka osób jednocześnie. Każdy mentor pracuje z wieloma podopiecznymi jak i każdy z uczniów spotyka się z różnymi mentorami,
– jeżeli uczeń ma w swoich zakresach obowiązki związane z różniącymi się znacznie między sobą obszarami, stosuje się często mentoring wielokrotny. W takim przypadku osoba poddana mentoringowi spotyka się z kilkoma mentorami naprzemiennie. Jest to świetny sposób wspierania szefów cały fabryk i organizacji.
– jeżeli natomiast lider zespołu, chciałby rozwijać swoich pracowników metodą mentoringu, może pokusić się o tak zwany mentoring ośrodkowy, w którym mentor pracuje jednocześnie z całą grupą, lub parami, analizując wspólnie sytuacje i określając najlepsze dalsze kroki.
Dlaczego warto stosować mentoring w codziennej pracy?
Mentoring wydaje się bardzo trudnym sposobem rozwoju pracowników. Wymaga zaangażowania ze strony mentora jak i ucznia. Podejście to daje jednak bardzo dużo korzyści i w długiej perspektywie przynosi zwrot z zainwestowanego czasu.
– łatwo dopasować temat i formę do aktualnej sytuacji, przez co jest bardzo elastyczną metodą,
– pozwala przy obecnie bardzo wyśrubowanych celach wprowadzić odskocznie, oddech i rozwija umiejętności komunikacyjne,
– skupia się bardzo mocno na uczniu, jego zainteresowaniach, wartościach, emocjach i nastawieniu przez co jest bardzo skupiony i skuteczny w działaniu,
– daje szanse na natychmiastową informacje zwrotną, podnosząc efektywność działań osoby poddanej mentoringowi,
– nie ogranicza możliwości użycia innych metod podnoszenia kompetencji, jak na przykład zewnętrzne szkolenia,
– jest tani, bo wykorzystywana jest wiedza i umiejętności już posiadane w organizacji.
Jak zacząć mentoring już teraz?
Wystarczy zacząć zadawać nieustannie pytania osobom, które chcesz rozwinąć. Oto przykłady, które można zacząć od zaraz:
– („Co zrobiłeś, gdy…?”, „Co się stało potem?”) aby poszerzyć obraz sytuacji,
– („Od czego chcesz zacząć?”, „Jaka była konkretnie jego reakcja?”) aby zawęzić listę dostępnych możliwości,
– („Co wtedy czułeś?”, „Czy jesteś zadowolona z takiego obrotu sprawy?”) aby poznać emocje podopiecznego i zacząć refleksję,
– („Jakie wykształcenie jest tu przydatne?”, „Jak wygląda budżet tego projektu?”) aby wyjaśnić i lepiej opisać obecną sytuację;
– („Jak sądzisz, dlaczego tak zrobił?”, „Jak ta sytuacja może się dalej potoczyć?”) aby skłonić do dalszej refleksji,
– („Więc po prostu ci się nie chce?”, „Możesz mi wyjaśnić dokładniej, bo nie rozumiem?”, „Naprawdę tak uważasz?”) aby motywować przez prowokację;
– („Co wtedy zrobiłaś, że poszło tak dobrze?”, „Dlaczego właśnie tobie się to udało?”) aby wzmocnić pewność podopiecznego przez odniesienie się do jego własnych sukcesów,
– („Jak to może wyglądać za pół roku?”, „Co stanie się w najgorszym wypadku”?) aby analizować potencjalne ryzyko;
– („A w jakich momentach te kłopoty nie występują?”, „A jak on się zachowuje, gdy da się z nim rozmawiać?”) aby szukać potencjalnych dobrych rozwiązań,
– („Gdyby go zastąpiono inną osobą, co wtedy by się zmieniło?”, „Gdyby ten dylemat nagle zniknął, czemu mogłabyś poświęcić więcej energii?”).
Mentoring tak jak relacje miedzy ludźmi jest bardzo złożonym i rozległym zagadnieniem. Należy nieustannie rozwijać swoje osobiste umiejętności jako mentora przede wszystkim otworzyć przed sobą ten sposób współpracy z pracownikami. Aby trzymać się za każdym razem sprawdzonego procesu pracy mentorskiej wystarczy pamiętać o poniższych 3 punktach:
- wysłuchać-omówić-doradzić,
- zdefiniować-opisać-zdecydować,
- wyjaśnić-poszerzyć-zaplanować.
Of the 14 teams that entered Week 16 with at least 19 turnovers,
only the Bills and the Rams have a winning record.
When it comes to exactly where to bet on sports in the US,
there’s a lot to be mentioned for the experience at a retail establishment.
I quite like reading a post that will make men and women think.
Also, many thanks for allowing for me to comment!
You’ve made some really good points there.
I looked on the net for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this website.
What’s up, I log on to your blogs regularly. Your story-telling style is witty, keep
it up!
Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it ;) I’m going
to come back yet again since I book-marked it. Money and freedom is the best way
to change, may you be rich and continue to help
other people.
Greetings! Very helpful advice within this post! It’s the little changes that produce the greatest changes.
Thanks a lot for sharing!
I am in fact glad to glance at this web site posts which consists of plenty of
valuable facts, thanks for providing these kinds of data.
Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said „You can hear the ocean if you put this to your ear.” She
placed the shell to her ear and screamed. There was a
hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back!
LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
Mentoring – trudne, ale bardzo przydatne. Trudne zarówno dla mentora jak i dla mentee – podopiecznego. Ważne by mentor miał predyspozycje do pełnienia tej funkcji. Pytania podane w artykule – super wskazówka jak zacząć.