Opieraj się na faktach

Opieraj się na faktach

Opieraj się na faktach. Często tylko wydaje się nam że coś jest prawdą. Z pewnością spotkasz się ze stwierdzeniem, że „nie musimy tego sprawdzać, bo to na 100% tak wygląda”. Lub też, „nie mamy czasu, wiadomo, że tak jest„.

Zdarza się także, ze szef przychodzi z informacją, że za dwie godziny macie przedstawić przyczyny źródłowe problemu nad którym zaczęliście dopiero pracować. Taka presja oznacza, że albo nie zdąrzycie na czas, albo Wasze wnioski nie będą dopracowane.

Oczywiście istnieje szansa, ze „zgadniecie”, ale chyba mniejsza niż potencjalne trafienie „szóstki” w totka.

Ze swojego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że bardzo często to co wydaje nam się prawdą, niestety nią nie jest. Zdarza się,  że jest to niepełna prawda, lub też jest to rawda tylko w okreslonych warunkach.

TRZY ASPEKTY

PERSPEKTYWA. Każdy ma swoją perspektywę i często widzi to co chce widzieć lub co podpowiada mu jego rutyna. Dlatego  opieraj się na faktach aby ustalić jaki jest stan faktyczny.

Mały przykład aby wytłumaczyć to zjawisko. Zwróć uwagę że cyfra „6” dla jednego będzie „szóstką”, dla innego „dziewiątką” i obaj mogą mieć rację patrząc od swojej strony, czyli ze swojej perspektywy. To znaczy, że obaj mają rację, nie zakładaj zatem z gory, że ktoś się myli. On może mieć inną perspektywę.

WYJĄTKI. Często spotkasz się ze stwierdzeniem, „… a nie, dziś to wyjątek, normalnie tak to się nie odbywa”. Musisz być na to odporny, notuj to co obserwujesz.

Jest to ważne, ponieważ może się okazać, że każdego dnia występują jakieś wyjątki i zawsze jest wytłumaczenie, ze czegoś nie da się zrobić, bo…

Zwróć uwagę ze bardzo często można usłyszeć” „u nas się nie da, my mamy inną specyfikę”. To prawda, każda firma jest specyficzna, ale jeszcze nie spotkalem takiej, w której dobrze pzremyślane działania nie przyniosłyby rezltatów.

DZIAŁANIA. Skuteczne działania podejmiesz tylko w oparciu o faktyczne dane. W innym wypadku będziesz narażony na zgadywanie i może się okazać, że podjęte przez Ciebie akcje nie przynoszą efektów.

Wynika to z ego, że pr prostu prowadzone akcje nie są ukierunkowane na faktyczne przyczyny. Zatem jeszcze raz, bo to bardzo ważne: opieraj się na faktach! Szczególni zalecam przy rozwiązywaniu problemów!

Warto przeczytać

Lean-management.pl